- Dzieci uczą się poprzez zabawę, śpiew, sztukę i interakcje społeczne.
- Duży nacisk kładzie się na rozwój emocjonalny i społeczny, komunikację, naukę zasad.
- Typowy dzień to m.in. czas na zabawę swobodną, zajęcia ruchowe, kółko czytelnicze i przekąski.
- Sale często przypominają kolorowe mini-światy z dywanikami, zabawkami i rękodziełem na ścianach.
- W wielu szkołach dzieci uczą się też podstawowych pojęć z matematyki i liter alfabetu – ale wciąż w bardzo lekkiej formie.
- Przedmioty obejmują m.in. język angielski, matematykę, nauki ścisłe, wychowanie fizyczne, sztukę, muzykę, czasem też język francuski (jako drugi język).
- Zajęcia często mają charakter interdyscyplinarny – np. dzieci piszą opowiadania o eksperymentach naukowych.
- Nauczyciel prowadzący (homeroom teacher) zwykle uczy większości przedmiotów.
- Nauka odbywa się w atmosferze swobody i współpracy – dzieci często siedzą w grupach, uczą się pracy zespołowej.
- Szkoły oferują bogate życie pozalekcyjne: drużyny sportowe, konkursy talentów, kluby (szachowe, artystyczne, eko).
- Istnieje wiele programów wspierających uczniów z trudnościami (specjalistyczne nauczycielki, zajęcia wyrównawcze).
- Wymaganych jest 30 kredytów, w tym język angielski, matematyka, nauki przyrodnicze, nauki społeczne, wychowanie fizyczne i edukacja zdrowotna.
- Obowiązkowe są także: 40 godzin wolontariatu i egzamin literacki OSSLT (Ontario Secondary School Literacy Test).
- Uczniowie mają dużo wolności wyboru – np. mogą wybrać informatykę, fotografię, psychologię czy np. biznes.
- Funkcjonuje system semestralny lub kwartalny, a uczniowie zmieniają klasy między przedmiotami.
- Szkoły mają rozbudowaną infrastrukturę sportową i społeczną: teatry, kluby dyskusyjne, redakcje szkolnych gazet, drużyny futbolowe.
- Wiele szkół oferuje programy IB (International Baccalaureate), AP (Advanced Placement) czy kooperacje z college’ami.
(np. George Brown, Humber)
- Nauka trwa zwykle 2–3 lata.
- Kierunki są praktyczne i zawodowe – grafika, pielęgniarstwo, gotowanie, marketing.
- Mniejsze grupy, więcej warsztatów i projektów.
Dla kogo? Dla tych, którzy chcą zdobyć konkretny zawód, przekwalifikować się albo mają konkretny plan na szybkie zatrudnienie
Co po college’u?
- od razu do pracy
- albo transfer na uniwersytet (często po 2 latach), by kontynuować edukację i zdobyć tytuł licencjata (tzw. pathway program)
(np. University of Toronto, York)
- Nauka trwa 3–4 lata (licencjat).
- Kierunki akademickie – psychologia, biologia, prawo, inżynieria.
- Poziom wyższy, bardziej teoretyczny.
Dla kogo? Dla osób zainteresowanych ścieżką naukową, pracą w zawodach wymagających wyższego wykształcenia albo przyszłą karierą w instytucjach publicznych, korporacjach, badaniach naukowych
Co po uniwersytecie?
- praca w zawodach wymagających dyplomu
- kontynuacja nauki (magisterka, doktorat)
- aplikacja na profesjonalne programy (np. prawo, medycyna)
- Lekcje zazwyczaj trwają od 8:30 do 15:00.
- Oceny są wystawiane w skali literowej (A, B, C…) lub procentowej.
- Uczniowie często mają zajęcia pozalekcyjne – sport, teatr, kluby naukowe.
- Mundurki nie są powszechne, ale występują w niektórych szkołach prywatnych i katolickich.